אם אתם סובלים מאחת המחלות האלה, תוכלו מעכשיו לקבל קנאביס רפואי ללא רישיון

רפורמת "קנאביס במרשם רופא" נכנסת לתוקף בשבוע הבא ותאפשר לראשונה לחלק מהמטופלים לקבל מרשם לקנאביס ללא צורך ברישיון כפי שנדרש עד כה. להלן 10 המחלות המזכות, והמשמעויות של השינוי הצפוי

החל משבוע הבא (1 באפריל 2024) תיכנס לתוקף רפורמת “קנאביס במרשם רופא”. הסובלים ממחלות מסוימות יוכלו לקבל היתר שימוש בקנאביס באמצעות מרשם, כמו בתרופות אחרות, ללא צורך ברישיון, כפי שהיה עד כה.

שינוי זה מצטרף לשינוי קודם, שכבר הוטמע, המאפשר לסובלים מאותה רשימת מחלות, לקבל היתר שימוש בקנאביס ללא חובת מיצוי טיפול תרופתי קודם (למשל באופיואידים), כפי שנדרשו עד כה.

השינוי המשמעותי השלישי ברפורמה זו עבור המטופלים, הוא עלות קבלת המרשם שתהיה זולה בהרבה (שימו לב: עלות המרשם ולא עלות המוצרים) ותעמוד על מחיר קבוע של 180 ש”ח לשנה בלבד.

רשימת ההתוויות המזכות בהיתר קנאביס

השינויים הללו תקפים כאמור רק לרשימה מצומצמת של 10 מחלות, מהן סובלים כ-10% מהזכאים לקנאביס:

  • סרטן – מחלה אונקולוגית פעילה או בעת טיפול כימותרפיה, אימונותרפיה או הקרנות
  • קרוהן או קוליטיס – מחלות מעי דלקתיות (IBD) פעילות ומוכחות
  • איידס (AIDS) – כשל חיסוני נרכש הנגרם על ידי נגיף HIV
  • טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis, MS) – מחלה דלקתית כרונית
  • מחלת פרקינסון (Parkinson’s disease, בעברית: רטטת) – מחלה ניוונית
  • תסמונת טוּרֶט (Tourette Syndrome או בקיצור TS) – הפרעה נוירו-פסיכיאטרית
  • אפילפסיה (Epilepsy) של מבוגרים או ילדים – הפרעה כרונית נוירולוגית
  • דמנציה (שיטיון, קיהיון) – מצב של ירידה בתפקוד הרגיל עקב היחלשות של הזיכרון
  • חולים סופניים אשר תוחלת חייהם אינה עולה על 6 חודשים
  • אוטיזם – המאובחנים עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי

יתר 90% המטופלים (הסובלים מהתוויות כאב כרוני או פוסט טראומה או “אחר“), עיקר הזכאים לקנאביס רפואי על פי נוהל 106, ימשיכו להידרש לרישיון, אך ישלמו עבורו 360 ש”ח לשנה כלומר פחות מהמקובל כיום.

לאן פונים כדי לקבל רישיון או מרשם?

בין היתר מדגיש משרד הבריאות כי מתן רישיונות ומרשמי קנאביס רפואי נעשה רק על ידי רופא מומחה, בתחום מומחיותו בלבד ורק במסגרת הרפואה הציבורית (כלומר דרך קופות החולים) ולא באופן פרטי.

משמעויות ושינויים נוספים

שינוי זה צפוי לפי הערכות להגדיל את מספר המטופלים בישראל, העומד נכון להיום על כ-140,000. משרד הבריאות לא פוסל אפשרות לפיה בעתיד גם הסובלים מכאב ופוסט טראומה יעברו למודל מרשמים.

שינויים נוספים שפורסמו כוללים איסור על אריזות צבעוניות מדי, איסור על מכירת גריינדרים אלא בבתי מרקחת בלבד ועוד, לצד לא מעט הקלות ליצרנים שעיקרן הפחתת רגולציה וביקורות ומתן חופש פעולה רחב יותר.

סעיף נוסף שייכנס לתוקף החל מיולי 2024 הוא טבלת הקטגוריות החדשה, המחלקת את מוצרי הקנאביס לקבוצות-מינון חדשות. במקביל יוטמע האיסור על הצגת אחוזים מדויקים של רכיבים פעילים (THC או CBD).

לגבי החרגת CBD מפקודת הסמים: שינוי זה היה אמור להיכלל במסגרת הרפורמה ולהביא להקמת שוק מוצרי קנאביס “לא ממסטלים” (כאלה המכילים עד 0.3% THC ונגזרותיו) אך ממתין עדיין לאישור סופי של שר הבריאות.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר